Πελεκάνος, 2005
Το 1855 ο Παύλος Καλλιγάς ( 1814 - 1896 ) νομικός, πολιτικός κι οικονομολόγος ο οποίος έγραψε κι αξιόλογες ιστορικές μελέτες, δημοσίευσε το μυθιστόρημά του “ Θανος Βλέκας ”.
Το έργο είναι παρμένο από την σύγχρονη ζωή, κι αυτήν ακριβώς περιγράφει. Κάνει ελάχιστες παραχωρήσεις στη δημοτική, ιδίως στους διάλογους. Που και που μερικές λαϊκές λέξεις, ριγμένες έντεχνα μέσα στην καθαρεύουσά του, της δίνουν ένα σφρίγος που συμπληρώνει τη χάρη του επιμελημένου ύφους του.
Η καλλιέργεια του Καλλιγά κι η επιστημονική του νοοτροπία τον αποτρέπει από τον στόμφο. Η ειρωνική διάθεση, που δεν σπάνιζε στους καλλιεργημένους λογίους του καιρού του κι αποτελούσε το αντίδοτο της ρομαντικής υπερευαισθησίας, αρτιώνει τη συγγραφική του μορφή.
Τα ήθη της οθωνικής εποχής περιγράφονται με προσοχή και με γνώση των αναγκών του μυθιστορήματος. Η ψυχολογία των ηρώων είναι σοφή και, μέσα στην απλότητά της παρουσιάζει απόλυτη συνέπεια.
Τα κοινωνικά ενδιαφέροντα του συγγραφέα, τα προβλήματα που τον απασχολούν, παρεμβάλλονται αφομοιωμένα μέσα στον μύθο. Αν το έργο δεν είχε πολύ ποικιλότερες προοπτικές, θα μπορούσε να λεχθεί ότι είναι το πρώτο κοινωνικό μας μυθιστόρημα.
Πηγή στοιχείων : Κ. Θ. Δημαράς, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Ίκαρος 1949 - Γνώση 2000.
Το έργο είναι παρμένο από την σύγχρονη ζωή, κι αυτήν ακριβώς περιγράφει. Κάνει ελάχιστες παραχωρήσεις στη δημοτική, ιδίως στους διάλογους. Που και που μερικές λαϊκές λέξεις, ριγμένες έντεχνα μέσα στην καθαρεύουσά του, της δίνουν ένα σφρίγος που συμπληρώνει τη χάρη του επιμελημένου ύφους του.
Η καλλιέργεια του Καλλιγά κι η επιστημονική του νοοτροπία τον αποτρέπει από τον στόμφο. Η ειρωνική διάθεση, που δεν σπάνιζε στους καλλιεργημένους λογίους του καιρού του κι αποτελούσε το αντίδοτο της ρομαντικής υπερευαισθησίας, αρτιώνει τη συγγραφική του μορφή.
Τα ήθη της οθωνικής εποχής περιγράφονται με προσοχή και με γνώση των αναγκών του μυθιστορήματος. Η ψυχολογία των ηρώων είναι σοφή και, μέσα στην απλότητά της παρουσιάζει απόλυτη συνέπεια.
Τα κοινωνικά ενδιαφέροντα του συγγραφέα, τα προβλήματα που τον απασχολούν, παρεμβάλλονται αφομοιωμένα μέσα στον μύθο. Αν το έργο δεν είχε πολύ ποικιλότερες προοπτικές, θα μπορούσε να λεχθεί ότι είναι το πρώτο κοινωνικό μας μυθιστόρημα.
Πηγή στοιχείων : Κ. Θ. Δημαράς, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Ίκαρος 1949 - Γνώση 2000.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου