Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2008

Εγώ ελπίζω να τη βολέψω

Photo Album, ΑΠΕ - ΜΠΕ/ΕΡΑ, 2007

Το βιβλίο " Εγώ ελπίζω να τη βολέψω ", Γνώση 1995, περιλαμβάνει εξήντα εκθέσεις παιδιών του δημοτικού, ανθολογημένες και φροντισμένες από τον δάσκαλο Μαρτσέλο Ντ' Όρτα.
Το σχολείο αυτό βρίσκεται στην Νάπολη, στον νότο της Ιταλίας, περιοχή για την οποία οι βόρειοι Ιταλοί ντρέπονται. Πράγματι, σε συζητήσεις που γίνονται με θέμα τα ταξίδια στην γειτονική μας χώρα, το ενδιαφέρον μας μονοπωλούν πόλεις όπως η Ρώμη, η Φλωρεντία, η Βενετία, και γενικά πόλεις που ανήκουν στην κεντρική και βόρεια Ιταλία. Σπάνια θ' ακούσουμε τα ονόματα των πόλεων του Νότου κι είναι ελάχιστα τα πράγματα που γνωρίζουμε γι' αυτή τη περιοχή. Οι πιο συχνές αναφορές αρχίζουν και τελειώνουν με θέματα γύρω από τη μαφία.
Οι κάτοικοι της Νότιας Ιταλίας θεωρούνται από τους βόρειους " Μαροκινοί " , " Άραβες ", " χωριάτες ". Ωστόσο, αυτό το τμήμα της Ιταλίας έχει φωνή και γίνεται ακόμα πιο δυνατή όταν προέρχεται από παιδιά. Και η απλή αλλά καταπληκτική ιδέα ενός δασκάλου να συγκεντρώσει και να εκδώσει τις εκθέσεις των μαθητών του, έκανε ν' ακουστεί αυτή η φωνή σ' όλη τη χώρα.
Το " Εγώ ελπίζω να τη βολέψω " προσπαθεί ν' αποδείξει ότι ο Νότος της Ιταλίας και στην προκειμένη περίπτωση η Νάπολη, ενσαρκώνει την κακή συνείδηση των Ιταλών. Η Νάπολη είναι αυτό που είναι και η κουλτούρα της η πιο ζωντανή από κάθε άλλη πόλη της Ιταλίας.
Μεταφέρω εδώ τέσσερις χαρακτηριστικές εκθέσεις : Περιγράψτε την αίθουσά μας, Αν ήμουν δισεκατομμυριούχος, Το φαινόμενο του θερμοκηπίου, Γράψτε για τον δάσκαλό σας.
Τα κείμενα συνοδεύονται από φωτογραφίες άλλων σχολείων, των Ρωμέϊκων σχολείων της Πόλης καθώς και του βιβλίου του Αλ Γκορ για την υπερθέρμανση του πλανήτη, όλα από το βιβλιοπωλείο του Παπασωτηρίου που κάνει εκπτώσεις 10 - 20 % αυτήν την εποχή.
Περιγράψτε την αίθουσά μας

Αίθουσα διδασκαλίας, Μεγάλη του Γένους Σχολή
Πάρις Πετρίδης, Τα Ρωμέϊκα σχολεία της Πόλης, Άγρα 2007

" Κάθε χρόνο αλλάζουμε αίθουσα και κάθε χρόνο η δική μας είναι πάντα η πιο άσχημη απ' όλες. Ο δάσκαλός μου μας είπε πως το φταίξιμο είναι δικό του, παρόλο που δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Αυτός μας τα λέει όλα σε μας, δεν έχει μυστικά, και μας το είπε γιατί φταίει αυτός.
Μας είπε ότι στην αρχή του χρόνου, όταν δίνονται οι αίθουσες, γίνεται κόλαση ανάμεσα στους δασκάλους. Ο καθένας θέλει την πιο ωραία αίθουσα και την πιο καινούρια, ιδιαίτερα οι γριές δασκάλες. Τσακώνονται, καυγαδίζουν, καταριούνται. Ο δάσκαλός μουτ σκέφτεται ότι αυτοί είναι όλοι βάρβαροι και δεν μπαίνει στην κουβέντα. Τότε, όταν βλέπουνε ότι αυτός δεν λέει τίποτα για τον εαυτό του, τον παίρνουνε για μαλάκα ( με συγχωρείτε για τη λέξη ) και του δίνουνε πάντα την πιο βρώμικη αίθουσα.
Στην πρώτη εγώ ήμουνα πάρα πολύ μικρός και δεν θυμάμαι τι μας έλειπε. Στην δευτέρα τα καλοριφέρ Δε ζεσταίνανε κι εμείς ψοφούσαμε από το κρύο. Στην τρίτη θυμάμαι ότι μας πηγαίνανε από δω κι από κει και δεν βρίσκαμε ησυχία. Στην τετάρτη το ντουλαπάκι ήτανε σάπιο και βγαίνανε κατσαρίδες από μέσα. Στην πέμπτη, που είναι αυτό το χρόνο, έχουμε τα καρεκλάκια των μικρών.
Η αίθουσά μου είναι πάντα βρώμικη : δεν σκουπίζουνε, δεν πλένουνε, τα καλάθια είναι πάντα γεμάτα. Οι επιστάτες είναι όλοι της καμόρα και δεν θέλουνε να κάνουνε τίποτα. Ο διευθυντής τους φωνάζει αλλά αυτοί του τρυπάνε τις ρόδες.
Κάνει καλά ο δάσκαλός μου που θέλει να πάει στο Βορρά. Εγώ όταν μεγαλώσω θα πάω στον Βόρειο Πόλο ! "
Αν ήμουν δισεκατομμυριούχος…
.
Ferrari testarossa, http://www.ferrariworld.com/

" Αν ήμουν δισεκατομμυριούχος δεν θα έκανα όπως ο Μπερλουσκόνι που τα κρατάει όλα για τον εαυτό του και δε δίνει τίποτα σε κανένα και κάνει μόνο τσόντες. Αυτός τους φτωχούς δεν τους σκέφτεται. Αυτός είναι δισεκατομμυριούχος μόνο για τον εαυτό του και για την οικογένειά του, αλλά για τους άλλους δεν είναι. Εγώ αν ήμουν πλούσιος όπως αυτός θα έκανα καλά, για να πάω στον παράδεισο.
Αν εγώ ήμουν δισεκατομμυριούχος θα τα έδινα όλα στους φτωχούς, τους τυφλούς, στον Τρίτο Κόσμο, στ' αδέσποτα σκυλιά. Στο Καϊβάνο υπάρχουνε ένα σωρό αδέσποτα σκυλιά που τα πετάνε στους δρόμους. Αυτοί όταν πάνε διακοπές τα πετάνε κι αυτά πηγαίνουνε κάτω από τα αυτοκίνητα.
Εγώ αν ήμουν δισεκατομμυριούχος θα έφτιαχνα όλη τη Νάπολη καινούρια και θα έκανα πάρκιν. Στους πλούσιους της Νάπολης δεν θα έδινα δεκάρα τσακιστή, αλλά στους φτωχούς όλα, ιδιαίτερα στους σεισμούς. Ύστερα θα έκανα να σκοτώσουνε όλη την καμόρα και θα γλίτωνα τους πρεζάκηδες.
Για μένα θα μου αγόραζα μια Φεράρι Τεσταρόσα πραγματική, μια βίλα με υπηρέτρια για τη μαμά. Στο μπαμπά δεν θα τον άφηνα πια να δουλεύει αλλά θα τον έκανα να κάθεται στη σύνταξη για να ξεκουραστεί, στον Νικολίνο θα του αγόραζα ρούχα κι ένα μικρό Φίατ 126, στην Πατρίτσια όλους τους δίσκους της Μαντόνα. Μετά θα αγόραζα ένα καινούργιο αυτοκίνητο στο δάσκαλό μου, γιατί το δικό του είναι όλο τρακαρισμένο, και στο τέλος θα ήθελα να πάω στη Βενετία για να δω τη Βενετία. Στο τέλος θα ήθελα να μιλήσω με τον Μαραντόνα και να καλέσω στο σπίτι μου τη Μαντόνα, για την αδελφή μου Πατρίτσια.
Εγώ όλ' αυτά θα μπορώ να κάνω, αν κερδίσω το λαχείο του Ανιάνο που αγόρασε ο μπαμπάς. "
Το φαινόμενο του θερμοκηπίου
.
Το φαινόμενο του θερμοκηπίου
" Αυτές οι δύο εικόνες εξηγούν με απλό τρόπο πως προκαλείται το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η ενέργεια του ήλιου εισχωρεί στην ατμόσφαιρα με την μορφή φωτεινών κυμάτων και θερμαίνει τη Γή. Ένα ποσοστό της ενέργειας αυτής ζεσταίνει τον πλανήτη και κατόπιν επιστρέφει στο διάστημα με τη μορφή υπέρυθρης ακτινοβολίας.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, ένα μικρό τμήμα της ακτινοβολίας αυτής παγιδεύεται από την ατμόσφαιρα, διατηρώντας τη θερμοκρασία της Γης σε ανεκτά επίπεδα. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε τώρα είναι πως αυτό το λεπτό στρώμα της ατμόσφαιρας γίνεται όλο και πιο πυκνό από τις τεράστιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπονται από τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Και όσο αυτό το στρώμα πυκνώνει, παγιδεύει όλο και περισσότερη υπέρυθρη ακτινοβολία, με αποτέλεσμα την
επικίνδυνη αύξηση της θερμοκρασίας της γήϊνης ατμόσφαιρας και των ωκεανών. "
Αλ Γκορ, Μια ενοχλητική αλήθεια, Καθημερινή 2007
" Ο Τζουστίνο λέει ότι το φαινόμενο του θερμοκηπίου βρίσκεται μόνο στην Ιταλία, αλλά δεν καταλαβαίνει πως είναι τα πράγματα ! Το το φαινόμενο του θερμοκηπίου βρίσκεται σε όλο τον κόσμο, είναι κάτι σαν ομπρέλλα που αναπηδάνε οι ακτίνες του ήλιου, και η θερμοκρασία ανεβαίνει. Η αιτία αυτής της αιτίας είναι η ρύπανση και τα ναρκωτικά. Είπε ο δάσκαλος ότι αν δεν σταματήσουμε να :
- καπνίζουμε
- να φτιάχνουμε εργοστάσια
- να παίρνουμε ναρκωτικά
- να σκοτώνουμε
το φαινόμενο του θερμοκηπίου δεν θα φύγει πια από τη γη, και θα πεθάνουμε όλοι μέχρι το Φλεβάρη.
Στην Καλάμπρια πεθαίνουνε κιόλας από την πείνα, σκεφτείτε τα έχει να γίνει με το φαινόμενο του θερμοκηπίου ! "
Γράψτε για τον δάσκαλό σας
.
Εργαστήριο φυσικής, Ζωγράφειο Λύκειο
Από το προηγούμενο βιβλίο, τα σχολεία της Πόλης.
" Ο δάσκαλός μου λέγεται Μαρτσέλο Ντ' Όρτα και είναι δικός μου από την πρώτη τάξη, όταν πήγαινα στον παιδικό σταθμό δεν ήτανε δικός μου.
Εγώ τον αγαπάω πάρα πολύ, γιατί είναι καλός και μας μαθαίνει ένα σωρό πράγματα. είναι Έχει ηλικία τριάντα χρονώ, όμως είναι λίγο πιο μεγάλος από πέντε. Έχει γένια και γυαλιά. Έχει μαλλιά λίγο καστανά και λίγο ξανθά. Έχει μάτια γαλανά και πράσινα. Το καλοκαίρι έρχεται μαυρισμένος, το χειμώνα όχι. Αυτός είναι λίγο ψηλός και λίγο κοντός, παίζει μαζί μας και είναι αναγκασμένος να μας χτυπάει γιατί εμείς δεν τον υπακούμε.
Αυτός δεν τα πηγαίνει καλά με τις άλλες δασκάλες, γιατί οι άλλες δασκάλες φωνάζουνε πάντα και είναι ψηλομύτες και όσο πιο γριές είναι τόσο πιο ψηλομύτες είναι, καπνίζουνε πάντα στους διαδρόμους και δεν ξέρουνε τίποτα.
Ο δάσκαλός μου μας εξήγησε κάτι πράγματα που καθόλου δεν τα ξέρουνε οι άλλες δασκάλες.
Ο δάσκαλός μου είναι πάρα πολύ καλός να ζωγραφίζει, κι όλοι έρχονται σ' αυτόν, όμως δεν ξέρει να κάνει τις μικρές δουλειές των Χριστουγέννων και της γιορτής της μαμάς, και οι μαμάδες στρίβουνε τις μύτες τους.
Δεν θέλει ποτέ κανένα δώρο στο τέλος του χρόνου, αλλά εμείς του το κάνουμε το ίδιο. Εγώ αυτό το χρόνο θα του φέρω ένα δώρο και η μαμά θα βάλει τα λεφτά μισά μισά με τη μαμά του Αρμαντούτσο. "

Δεν υπάρχουν σχόλια: